تبلیغات
بانک اطلاعاتی مهندسی صنایع

  • مدیریت

با توجه به اینکه سایت های آپلود سنتر اکثرا ف ی ل ت ر  شده اند ، لذا عکس ها و بعضی از فایل های موجود دچار مشکل است ، با عرض پوزش از شما ، در اسرع وقت لینک ها را اصلاح خواهیم کرد.

-  چنانچه در دانلود مقالات ، جزوه ها و ... موجود با مشکلی مواجه شدید ، میتوانید از طریق فرم تماس با ما یا قسمت نظرات مربوط به همان مطلب ، درخواست لینک دانلود دیگر نمایید

ده ریسک اصلی برون سپاری به شرکت های خارجی

 

عنوان مقاله : ده ریسک اصلی برون سپاری به شرکت های خارجی

نویسنده :

گرد آوری و تنظیم : مانوئل ا.



برون سپاری به شرکت های خارجی ، دارای رشد سالانه بین 20 تا 25 درصد است و به نظر هم نمی رسد این رشد در آینده نزدیک متوقف شود . در حقیقت

برای مطالعه ی کامل این مقاله بروی ادامه مطلب کلیک نمایید ...



برون سپاری به شرکت های خارجی ، دارای رشد سالانه بین 20 تا 25 درصد است و به نظر هم نمی رسد این رشد در آینده نزدیک متوقف شود . در حقیقت باوجود این که بیشتر شرکت های تجاری کلان در ابتدا در مقابل این روند مقاومت می کردند ، بیشتر مسایل فنی به سهولت حل شده اند و ریسک های سیاسی نیز در پی ارزیابی های دقیق ناچیز به نظر می رسند . حتی بحث های سیاسی داغ در گرفته در مورد شغل هایی که به خاطر برون سپاری به شرکت های خارجی از دست می روند نیز تاثیری بر تقاضای سازمان های IT در این زمینه نگذاشته است. برون سپاری به كشور های خارجی به عنوان یك مدل به كارگیری نیروی كار خارجی تا سال 2008 یا 2009 به رشد خود ادامه خواهد داد.


پیش بینی متاگروپ :

در طی دوره 2004 – 2005 ، برون سپاری به سرویس های اساسی تبدیلی و اساسی تقسیم خواهدشد . سرویس های اساسی بازتاب دهنده ساختارهای پردازش شبكه ای خواهد بود و قیمت گذاری بر مبنای میزان مصرف را توسعه خواهند داد . در طی دوره 2006-2007، سرویس های تبدیلی ( به عنوان مثال توسعه برنامه های كاربردی و برون سپاری فرایند های تجاری ) بر حسب توابع برون سپاری تجاری به دو صورت افقی ( توابع اشتراكی ) و عمودی ( تخصصی شده ) تقسیم بندی خواهند شد .اگر چه ارائه دهندگان خدمات برون سپاری سعی خواهند كرد; زیر ساخت ها را با سرویس ها یكی كنند ; اما مشتریان تا 2008-2009 به دنبال قیمت گذاری مجزا خواهند بود.
در طی دوره 2004-2005 ، سازمان های IT پروژه ها و توابع مجزا ( مانند پروژه های توسعه برنامه های كاربردی و فرایند های تجاری ) را به شركت های خارجی برون سپاری خواهند كرد . این روند دارای رشد سالانه بیش از 20 درصدی خواهد بود . راهبردهای فروشندگان داخلی باعث خواهد شد تا قرارداد های برون سپاری مجتمع و بزرگ دیگر معمول نباشند . اما راهبرد بیشتر سازمان های ITهم چنان بر استفاده از فروشندگان خدمات برون سپاری خارجی خواهد بود. در اینجا ، 10 ریسك اصلی برون سپاری به شركت های خارجی ذكر شده است .


1- انتظارات بیش از حد در مورد كاهش هزینه ها

بزرگ ترین ریسك برون سپاری به شركت هاس خارجی اصلا ربطی به خود برون به خود برون سپاری ندارد ; بلكه مربوط است به انتظارات شركت برون سپارنده در مورد میزان صرفه جویی حاصل از این راه . متاسفانه بسیاری از مدیران فكر می كنند میزان كاهش هزینه ها باید برابر كمتر بودن دستمزد در كشور خارجی باشد ( مثلا حقوق تمام وقت در هند به طور متوسط 40 درصد كمتر از آمریكا است ) و به هزینه های مخفی و تفاوت شیوه های اجرایی توجه نمی كنند . در حقیقت ، بیشتر سازمان های IT در طی سال اول برون سپاری به كشورهای خارجی ، 15 تا 25 درصد كاهش هزینه خواهند داشت و تا سال سوم صرفه جویی در هزینه ها به 35 تا 40 درصد خواهد رسید ; چون شركت ها به " بالای نمودار آموزش " برای برون سپاری به شركت های خارجی خواهند رسید و فعالیت هایشان را طوری تغییر می دهند تا با یك مدل برون سپاری هماهنگ شود .


2- حفاظت و ایمنی داده ها

سازمان های IT ای كه در حال ارزیابی هر نوعی از برون سپاری هستند از خود می پرسند ، آیا فروشنده دارای ساز و كارهای ایمنی به اندازه كافی كارایی هست و آیا فروشنده ها می توانند استانداردهایی راكه این شركت ها برای خود تعریف كرده اند برآورده كنند؟ در حالی كه بیشتر سازمان های IT بر این عقیده اند كه شركت های خارجی طرف قرارداد آنها دارای ساز و كارهای ایمنی بسیار موثری هستند ( اغلب فراتر از سطح استانداردهای تعریف شده ) ، اما در زمان كار در سطح بین اللملی ، ریسك درز كردن اطلاعات افزایش می یابد ، اگر چه این مسائل به ندرت مانع بزرگی در راه برون سپاری ایجاد می كنند ، اما نیازها باید به خوبی مستند و روش های حفاظت از داده ها باید به خوبی تعریف شوند .


3- دیسیپلین فرایند ها (CMM)

مدل بلوغ قابلیت (CMM) در حال تبدیل شدن به یكی از معیارهای مهم آماده بودن شركت ها برای اتخاذ یك مدل برون سپاری به خارج است . فروشندگان خدمات برون سپاری احتیاج به یك مدل استاندارد شده و قابل تكرار دارند ; به همین دلیل است كه CMM سطح 5 تبدیل به یك استاندارد عمومی شده است . گروه IT موسسه تحقیقاتی متا به این نتیجه رسیده است كه تقریبا 70 درصد سازمانی های IT در CMM سطح 1 هستند ) یعنی شكافی وجود دارد كه با منابع درون سازمانی اضافی فروشنده جبران می شود ( شكل را ملاحظه كنید ) شركت هایی كه فاقد یك مدل بلوغ فرایند داخلی هستند ، فاقد توانایی بالقوه كاهش هزینه ها خواهند بود.


4- از دست رفتن دانش كسب و كار

بیشتر سازمان های IT دارای دانشی از كسب و كارشان هستند كه در اختیار نویسندگان برنامه های كاربردی شان است . در بعضی موارد ، این دانش می تواند یك مزیت رقابتی باشد .
شركت ها باید یه دقت میزان دانش تجاری شان را برآورده كنند و بعد مشخص نمایند كه آیا انتقال این دانش به خارج شركت یا به یك كشور خارجی روند كار شركت را مختل نخواهد كرد.


5- ناتوانی ارائه دهند ه خدمات برون سپاری در انجام تعهدات

یكی از مواردی كه سازمان های IT فراموش می كنند این است كه اگر ارائه دهنده خدمات برون سپاری ( فروشنده ) ، با وجود تمام سعی و تلاش اش و با وجود تمام موارد احتیاجی ذكر شده در قرارداد ،‌نتواند تعهداتش را انجام دهد، چه اتفاقی می افتد؟ اگر چه چنین مواردی استثنا هستند اما اتفاق می افتند ، حتی با وجود روش های فوق العاده موثر و كارایی فروشندگان خارجی خدمات برون سپاری . سازمان های IT در زمان سبك و سنگین كردن برون سپاری ،‌باید نتایج عدم انجام تعهدات از طرف فروشنده را برآورد كنند ( مثلا آیا تاثیر شدیدی بر عملكرد تجاری آنها خواهد داشت ؟) . اگر ریسك این كار بالا باشد ، سازمان برون سپارنده ممكن است منصرف شود ، راهبرد برون سپاری اش را عوض كند ( مثلا از یك فروشنده به چند فروشنده ) و شاید هم شدكت را ب سمت برون سپاری سوق دهد ( اگر فروشنده دارای مهارت های خاصی برای كاهش ریسك ها باشد ).نتایج تحلیل ریسك در بین شركت های مختلف متفاوت است ; اما این خود فرایند تحلیل ریسك است كه بیشترین اهمیت را دارد .


6 – تغییرات موضوع قرارداد

اصلا چیزی به نام قراداد با قیمت ثابت وجود ندارد . تمام قراردادهای برون سپاری شامل یك سری موارد استاندارد و یك سری فرضیات هستند . اگر كاری كه باید انجام شود ، با آنچه در ابتدا تخمین زده شده متفاوت باشد . مشتری ما به التفاوت را پرداخت خواهد كرد . این حقیقت ساده یك مانع عمده بر سر راه سازمان های IT ای است كه فروشنده از آنها انتظار دارد بهای اضافی بپردازند ،‌شگفت زده می شوند . بیشتر پروژه ها در طی روند پیشرفت بین 10 تا پ15 درصد تغییر می كنند.


7- قوانین و مقررات دولتی

شركت های خدماتی ، موسسات خدمات مالی ، سازمان های بهداشاتی – درمانی و سایر موسسات ، هر كدام تحت درجات مختلفی از نظارت دولتی هستند . این سازمان های IT باید مطمئن شوند كه شركت خارجی فروشنده خدمات برون سپاری به الزامات خاصی شركت برون سپارنده حساس است و هم چنین اطمینان حاصل كنند فروشنده دارای توانایی :
 1) رعایت مقررات دولتی و 2)ارائه "شفافیت " كافی هست تا در زمان حسابرسی مشكل پیش نیاید . پس از قوانین ضد تروریسم و ضد پولشویی جدیدی كه برخی دولت ها تصویب كرده است ، شفافیت به مساله بسیار مهم تری تبدیل شده است .


8- یك مثال گویا :

اگر چه انگلیس یكی از زبان های رسمی در هندوستان است اما شیوه تلفظ هندی ها تفاوت های زیادی دارد . بسیاری از فروشندگان هندی ، دوره های خاصی برای كاركنان مراكز تلفن خود برگزار می كنند تا شیوه تلفظ آنها را اصلاح كنند . علاوه بر این ،‌تفاوت های فرهنگی دیگری نیز وجود دارد ، مانند مذهب ، شیوه لباس پوشیدن ، فعالیت های اجتماعی و حتی شیوه ای ك باید یك سوال را پرسید . بیشتر فروشندگان بزرگ دوره های آموزشی فرهنگی برگزار می كنند ; اما مدیران شركت های برون سپارنده نباید گمان كنند كه تفاوت های فرهنگی میان دو شركت ، قابل چشم پوشی و ناچیز است .


9- تغییر كاركنان كلیدی

رشد سریع فروشندگان خدمات برون سپاری باعث به وجود آمدن یك بازار كار پویا ، به خصوص در بنگلور هندوستان شده است . همیشه این احتمال وجود دارد كه كاركنان كلیدی شركت های فروشنده به پروژه های بزرگ منتقل شوند یا حتی توسط سایر فروشندگان خدمات برون سپاری استخدام شوند . اگر چه شركت های خارجی ارائه دهنده خدمات برون سپاری آمارهایی از تغییر و تحول كلی كاركنان شان ارائه می دهند كه به نظر نسبتا كم می آید ، اما مهم ترین آماری كه باید به آن توجه كرد ، میزان نقل و انتقال كاركنان كلیدی است میزان متوسط تغییر كاركنان كلیدی بین 15 تا 20 درصد است و گنجاندن موادی در قراداد برای محدود كردن این تغییرات در این بازه ، عملی كاملا منطقی است . در حقیقت ، متاگروپ به تازگی قرارداد هایی را مشاهده كرده است كه به ازای هر كدام از كاركنان كه باید عوض شوند ، " تعهدی " بر عهده فروشنده قرار می گیرد . تاثیر نقل و انتقال زیاد در شركت خارجی ، تحمیل هزینه غیر مستقیم به سازمان IT برون سپارنده است ،‌چون باید زمان صرف شده برای انتقال دانش و آموزش نفرات جدید را افزایش دهد .


10- انتقال دانش

انرژی و زمان صرف شده برای انتقال دانش به فروشنده ، هزینه ای است كه سازمان های IT به ندرت به آن توجه می كند . در حقیقت ما متوجه شده ایم كه قابلیت تولید سازمان های IT در طی سال اول برون سازی 20 درصد كاهش می یابد كه دلیل عمده آن زمان صرف شده برای انتقال دانش فنی و تجاری به فروشنده است . بسیاری از شركت های خارجی ارائه دهنده خدمات برون سپاری از ویدیو كنفرانس ( پرهیز از مسافرت ) و برگزاری كلاس ( انتقال دانش چند –به – یك ) استفاده می كنند تا اثر بخشی انتقال دانش را افزایش دهند . به علاوه ، نقل و انتقال كاركنان شركت خارجی اغلب بار اضافی به سازمان IT تحمیل می كند تا اعضا ی جدید تیم را آموزش دهند.




منبع : عصر ارتباط

مقالات مرتبط :
- چارچوب خرید در صنعت خودرو ایران جهت ایجاد بازارهای الکترونیکی
- سیستم اطلاعات تجاری (BIS ) چیست ؟
- ارزیابی یک برنامه کسب و کار ( Business Plan )