تبلیغات
بانک اطلاعاتی مهندسی صنایع

  • مدیریت

با توجه به اینکه سایت های آپلود سنتر اکثرا ف ی ل ت ر  شده اند ، لذا عکس ها و بعضی از فایل های موجود دچار مشکل است ، با عرض پوزش از شما ، در اسرع وقت لینک ها را اصلاح خواهیم کرد.

-  چنانچه در دانلود مقالات ، جزوه ها و ... موجود با مشکلی مواجه شدید ، میتوانید از طریق فرم تماس با ما یا قسمت نظرات مربوط به همان مطلب ، درخواست لینک دانلود دیگر نمایید

بکارگیری اصول مهندسی معکوس برای پاسخ به سوالات کنکور

 

عنوان مقاله : بکارگیری اصول مهندسی معکوس برای پاسخ به سوالات کنکور

نویسنده : حجت اله حاجی علی

گرد آوری و تنظیم : مانوئل ا.


در این مقاله قصد داریم با استفاده از اصول مهندسی معکوس و ابزارهای قدرتمند آمار و احتمالات و بحث های روان شناسی نحوه کاهش تردید بین جواب ها و کشف گزینه صحیح با درصد احتمال صحت بالا را تشریح کنیم.

برای مطالعه ی کامل این مقاله بروی ادامه مطلب کلیک نمایید ...

در این مقاله قصد داریم با استفاده از اصول مهندسی معکوس و استفاده از ابزارهای قدرتمند آمار و احتمالات و بحث های روان شناسی نحوه کاهش تردید بین جواب های چهارگزینه ای به سه گزینه ای و در نهایت تک گزینه ای و کشف گزینه صحیح با درصد احتمال صحت بالا را تشریح کنیم.


ابتدای مطلب یادآوری می کنیم که این صرفا یک دیدگاه است که مطالعه و دقت در مباحث آن خالی از لطف نیست. کارآیی خارق العاده این روش ها هنگامی آشکار  می شود که شما نتایج آن را روی کنکورهای برگزار شده دوره های قبل تست و ارزیابی کنید. کشورهای توسعه نیافته وقتی می خواهند تکنولوژی ساخت یک محصول پیشرفته را به دست آورند، از مجموعه روش هایی استفاده می کنند که تحت نام دانش مهندسی معکوس دسته بندی می شوند.

همانطور که گفته شد این مقاله قصد دارد نحوه کاهش تردید بین جوابهای چهار گزینه ای به سه گزینه ای و نهایتا تک گزینه ای و کشف گزینه صحیح با درصد احتمال صحت بالا را تشریح کند. با کمی حوصله و پشتکار و دقت متوجه خواهید شد که دیگر نیم ساعت آخر جلسات آزمون کنکور سراسری برای شما نیم ساعت ناامیدی نیست، بلکه نیم ساعتی است که می تواند سرنوشت قبولی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و جایگاه و رتبه شما را جابجا کند. در زمانی که فقط با زدن دو عدد تست بیشتر دانشگاه محل تحصیل و رشته و مقطع تحصیلی شما تعیین می شود، بدیهی است که اگر روشی بتواند رسیدن به بیش از ده تست صحیح را تضمین کند، ارزشی هم سنگ طلا خواهد داشت. این درحالی است که هیچ کس حاضر نیست کارآیی و اثر بخشی این روشها را بپذیرد و براساس آنها اقدام به زدن گزینه ها نماید.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر شما طراح سوالات کنکور بودید، سوالات را چگونه طراحی می کردید!؟ آیا می دانید که طراحان سوالات آزمون های سراسری و همگانی برای اینکه امکان ورود و امتیاز گیری شانسی را به حداقل برسانند، مجبورند از یک سری قوانین و قواعد ثابت و مشخص تبعیت کنند و حق ندارند هر جور دلشان خواست سوال طرح کنند و هر جور دلشان خواست سوالات را بین گزینه های الف و ب و ج و د توزیع کنند؟ بدیهی است که اگر شما این قوانین را بدانید به پنجره و دیدگاه طراح سوال نزدیک تر می شوید و بهتر می توانید حرکات و حقه های او را حدس بزنید و از این طریق گزینه های درست و نادرست را از یکدیگر تشخیص دهید.

طراحان سوالات کنکور های همگانی ملزم می باشند که پاسخ ها را به طور یکسان بین گزینه های الف و ب و ج و د توزیع کنند و حق ندارند سنگینی پاسخ ها را روی یک گزینه خاص بیاندازند و یا سنگینی را از یک گزینه خاص بیش از حد دور کنند. فرض کنید در امتحان کنکور یکصد سوال وجود دارد. بدیهی است که جواب این سوالات باید بین چهار گزینه الف و ب و ج و د توزیع شود. با توجه به اینکه به ازای هر سه پاسخ نادرست یکی از پاسخ های درست حذف می شود، پس طراح سوال حق ندارد روی یکی از گزینه ها مثلا (گزینه ج) بیشتر تمرکز کند و جوابهای بیشتری را روی گزینه ج قرار دهد؛ چرا که اگر چنین کند یکی از داوطلبان زیرک می تواند با درک سریع این موضوع از روی تصویر گرافیکی پاسخنامه فورا کلید را کشف کند و با علامت زدن همه جوابهای ج بدون اینکه جواب را بداند امتیاز بگیرد!

طراح سوال مجبور است برای خلاصی از دردسرهای بعدی جواب صد سوال کنکور را بین گزینه های الف و ب و ج و د به تساوی تقسیم کند. برای اینکه این حقیقت را شخصا کشف کنید، کافی است پاسخنامه سوالات کنکورهای چند سال اخیر را مورد بررسی قرار دهید و در هر پاسخنامه تعداد گزینه های الف را بشمارید و این عدد را به کل تعداد سوالات تقسیم کنید. به عددی حدود ۲۵ درصد دست خواهید یافت. عین همین واقعیت برای گزینه های ب و ج و د نیز صادق می باشد. به عبارتی اگر یک داوطلب همینطور الله بختکی تمام گزینه های الف کنکور را بزند. نهایتا موفق می شود ۲۵ درصد نمره را بیاورد اما در عین حال ۷۵ درصد جوابها را غلط  می زند که چون به ازای هر سه جواب غلط یک جواب درست صفر می شود پس نهایتا امتیاز این فرد چیزی در حدود صفر خواهد بود.

حال بیایید از منظری دیگر به این قاعده نگاه کنیم: حالت ایده آلی را در نظر بگیرید که داوطلب به دلیل تسلط علمی موفق شده است ۷۵ سوال را جواب دهد و بعد در کمال تعجب دریافته است که جواب این ۷۵ سوال همگی بین گزینه های الف و ب و ج بوده است. به نظر شما او اگر فرصت و دانش کافی برای جوابدهی به بقیه سوالات را نداشته باشد و تنها ده دقیقه به پایان وقت آزمون باقی مانده باشد، آیا بهتر نیست که بقیه سوالات را از ترس نمره منفی همینطوری به حال خود رها نکند و هر چه گزینه “د” است را علامت بزند؟! فراموش نکنید که طبق قاعده حفظ تعادل گزینه ها و نکشاندن مرکز ثقل جوابها روی یک گزینه خاص، طراح سوال مجبور است ۲۵ درصد پاسخ ها را هم از بین گزینه های “د” انتخاب کند و چون تا این لحظه گزینه های “د” انتخاب نشده اند پس به احتمال بالای ۹۰ درصد انتخاب گزینه های “د” می تواند امتیاز بسیار زیادی برای شخص به همراه داشته باشد. در حالت ایده آل این امتیاز ۲۵ است. تعدادی از تکنیک هایی که در رساندن شما به گزینه درست  می تواند بسیار کمک کند در زیر آمده است:

شک بین دو گزینه

اگر در تستی بین دو گزینه شک کردید، حتما از خیر آن تست نگذرید. حتی اگر با روش مهندسی معکوس مبتنی بر توزیع نرمال هم نتوانستید از روی پاسخ های طرفین گزینه درست را حدس بزنید، بازهم از خیر تست های دو گزینه تردیدی به راحتی نگذرید. دلیل آن هم بسیار راحت است: “احتمال درست بودن یکی از گزینه ها بر اساس احتمالات ۵۰ درصد است.”

هماهنگی جواب سوال با خود سوال از لحاظ دستوری

پاسخ هایی که از نظر قواعد دستوری، با سوال هماهنگی ندارند، غالبا (به احتمال ۹۰ درصد) غلط هستند. مثلا صورت مساله به صورت جای خالی است و از شما خواسته می شود، جاهای خالی را با جواب درست پر کنید و یکی از گزینه ها اصلا مناسب آن جای خالی نیست؛ چرا که از لحاظ گرامری جایش آنجا نیست.

وجود دو گزینه متناقض در یک تست

اگر در تستی دو گزینه کاملا متناقض وجود داشته باشند، به احتمال ۸۰ درصد جواب یکی از این دو گزینه است. و نیازی نیست که روی دو گزینه دیگر وقت بگذارید.

وجود دو گزینه مشابه در یک تست

اگر دو گزینه یک تست کاملا مشابه هم باشند و یا هر دو یک معنا را برسانند، به احتمال ۱۰۰ درصد هیچ کدام جواب تست نخواهند بود؛ چرا که یک تست، یک جواب بیشتر ندارد!

حساس بودن به خطای چشمی هنگام مطالعه گزینه ها


۲ و ۳ در فارسی خیلی به هم شبیه هستند. بسیاری از طراحان سعی می کنند با تزریق پاسخ های شبیه از لحاظ شکل ظاهر کاری کنند تا داوطلب عجول گول بخورد و جواب صحیح را نبیند. به جملات و فعل های منفی و مثبت و علائم و شکل اعداد خوب دقت کنید. به احتمال ۷۰ درصد گزینه درست معمولا در لابلای جوابهای از لحاظ شکلی شبیه هم  می باشند.

تست های جستجو کردنی

در این تست ها لازمه یافتن جواب این است که هر ۴ گزینه را جستجو کرده و جواب صحیح را پیدا کنیم. در چنین تست هایی سعی کنید که برای جستجو همیشه از گزینه ج و د شروع کنید چرا که معمولا یکی از این دو گزینه صحیح می باشد. همچنین مواظب باشید که انتخاب گزینه الف به عنوان جواب درست باید با وسواس و احتیاط زیاد و بعد از اینکه مطمئن شدید گزینه های ب و ج و د درست نیستند صورت گیرد. همچنین سعی کنید که از گزینه های طولانی فرار نکنید. گزینه ای که بررسی آن به ظاهر مشکل تر است خیلی اوقات در تست های جستجو کردنی همان گزینه جواب است.

عدم نیاز به دانستن همه مطالب یک تست

برای پاسخ دادن به بعضی از تست ها، نیاز به دانستن همه مطالب مورد نظر طراح نیست و فقط با دانستن بخشی از تست می توانید گزینه های نادرست را از درست جدا و خود را به جواب صحیح برسانید.

عدم نیاز به حل طولانی

معمولا سوالات کنکور که به صورت مساله می باشند، راه حل های طولانی ندارند و عمدتا یک یا دو نکته خاص مورد نظر طراح می باشند. بنابراین هنگام حل این تست ها اگر دیدید که به محاسبات طولانی و استفاده از فرمولهای زیاد نیاز است، بلافاصله بفهمید که از نکته مورد نظر طراح دور افتاده اید و یا در جایی اشتباه کرده اید.

عدم احاله جواب به بعد

وقتی روی یک تست انرژی گذاشتید و برای یافتن جواب فکر کردید و نهایتا به دو گزینه تردیدی رسیدید. با خود نگوئید که بعدا اگر به سراغ آن بیایید شاید راه بهتری به ذهنتان برسد. بلافاصله جواب را همان موقع انتخاب کرده و به احساس اولیه خود در مورد جواب عمل کنید. رد شدن از تست و بازگشت دوباره مستلزم صرف وقت اضافی و بررسی دوباره تست است، بدون اینکه اطلاعات اضافه تری به شما بدهد و یا شک شما را برطرف سازد.

قیدهای تاکید و نفی بیانگر جواب غلط اند


گزینه هایی که دارای لغاتی مانند همیشه، هرگز، حتما و از این قبیل هستند، اصولا صحیح نمی باشد؛ در حالی که گزینه هایی دارای کلماتی مانند ممکن است، احتمالا و مانند اینها، معمولا صحیح می باشد.


منبع : سیاره مهندسی صنایع iepu

مقالات مرتبط :
- مهندسی معکوس
- آشنایی با انواع تله های تستی در سوالات کنکور ( چهار گزینه ای )