تبلیغات
بانک اطلاعاتی مهندسی صنایع

  • مدیریت

با توجه به اینکه سایت های آپلود سنتر اکثرا ف ی ل ت ر  شده اند ، لذا عکس ها و بعضی از فایل های موجود دچار مشکل است ، با عرض پوزش از شما ، در اسرع وقت لینک ها را اصلاح خواهیم کرد.

-  چنانچه در دانلود مقالات ، جزوه ها و ... موجود با مشکلی مواجه شدید ، میتوانید از طریق فرم تماس با ما یا قسمت نظرات مربوط به همان مطلب ، درخواست لینک دانلود دیگر نمایید

مروری بر ابزارهای مهندسی کیفیت در مهندسی صنایع

 

عنوان مقاله : مروری بر ابزارهای مهندسی کیفیت در مهندسی صنایع

نویسنده :

گرد آوری و تنظیم : مانوئل ا.


در این مقاله به تعریف ، کاربرد و نتایج و مرور ابزارهایی چون MSA ، FMEA ، SPC و QFD و تاثیر آنها بر اعمال مهندسی صنایع می پردازیم.

برای مطالعه ی کامل این مقاله بروی ادامه مطلب کلیک نمایید ...



MSA چیست؟

MSA مخفف Measurement system Analyses می باشد كه به معنی تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری است. این ابزار میزان خطا در عوامل موثر بر سیستم اندازه گیری ( انسان – ماشین) را مشخص می سازد .

چرا MSA ؟

هدف اصلی از اجرای ابزار MSA اندازه گیری میزان خطا در سیستم اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بر روی عوامل موثر بر خطا می باشد.

چه وقت MSA ؟

هنگامیكه بخواهیم نسبت به اطلاعات و اعداد بدست آمده از فرایند جهت پیاده سازی سایر ابزار آماری (SPA ) اطمینان حاصل نمائیم . هنگامیكه بخواهیم نسبت به قابلیت دستگاه و اپراتور اطمینان حاصل كنیم.

نتایج حاصل از MSA

اجرای این ابزار مشخص می كند كه آیا نتایج بدست آمده از وسیله یا روش اندازه گیری قابل قبول ، حاشیه ای (لب مرز ) یا غیر قابل قبول است


FMEA چیست ؟

FMEA مخفف Failure Mode And Effect Analysis ، روشی سیستماتیك برای شناسائی و پیش بینی وقوع مشكل در محصول و فرایند می باشد. این روش بر جلوگیری از بروز عیب و نقص ، افزایش ایمنی و افزایش رضایت مشتری تمركز دارد.

چرا FMEA ؟

هدف از FMEA در یك فرایند یا محصول ، پیش بینی وقوع مشكل است ( مشكلات بالقوه ).

چه وقت FMEA ؟

در واقع این تكنیك در هر مرحله از فرایند ، از طراحی تا تولید محصول قابل اجرا می باشد . كه بدنبال آن فرایندی قوی و خلل ناپذیر را خواهیم داشت كه هرگز با بحرانهای بی موقع رو به رو نخواهد شد.

نتیجه حاصل از FMEA

ردیابی و تشخیص از وقوع تمامی مواردی كه باعث شكست یك فرایند می شود رفع مشكلات بالقوه ، كیفیت را به همراه دارد.


SPC چیست ؟


SPC مخفف Statistical Process Control است كه به معنای كنترل آماری فرایند می باشد و یك نوع روش كنترلی است كه برای تحت كنترل در آوردن نوسانات فرایند های تولیدی بكار می رود.

چرا SPC

SPC یك ابزار علمی است جهت مونیتورینگ ( نمایش دادن وضعیت خط ) ، كنترل ، ارزیابی تجزیه و تحلیل فرایند تولید .

هدف SPC تحت كنترل درآوردن ( STABLE ) نوسانات تولید در محدوده مورد انتظار.

چه وقت SPC ؟

- زمانی كه نقاط بحرانی فرایند (KEY CHARACTERISTIC ) ها تعیین شده باشد.
- زمانی كه ضایعات در خط وجود دارد.
- زمانی كه هیچگونه شناختی ( اطلاعی) از وضعیت فرایند تولید وجود ندارد.
- زمانی كه دوباره كاری در خط وجود دارد.

نتایج حاصل از اجرای spc

- تغییرات ناگهانی فرایند را نشان می دهد.
- قدرت پیش بینی در مورد فرایند را افزایش می دهد.
- از تولید اقلام (ضایعات) جلوگیری می كند.
- دوباره كاریها را كاهش می دهد.
- قدرت تجزیه و تحلیل تیمهای حل مسئله را افزایش می دهد .


QFD چیست ؟

QFD مخفف Quality Function Deployment یا گسترش کارکرد کیفیت، یك فرایند گروهی منظم جهت برنامه ریزی و طراحی محصولات جدید یا بهبود محصولات / خدمات بطریق زیر می باشد.

- تمركز روی نیازمندیهای مشتریان
- بكار بردن محیطهای قابل رقابت و نیازمندیهای بازار برای بالا بردن اهداف طراحی.
- ایجاد كار گروهی و استفاده از فوائد آن .
- تهیه مستنداتی برای آسان شدن یكسان سازی .
- تبدیل نیازمندیهای كیفی مشتری به اهداف قابل اندازه گیری بگونه ای كه محصولات و سرویسهای مناسب ، بصورت صحیح و در اولین فرصت به بازار معرفی گردند.

چرا QFD ؟

روش QFD ، فرایند ساختار یافته ای است كه اهداف زیر را در بر دارد

- تبدیل نیازهای مشتری به نیازمندیهای طراحی یا مهندسی
- تبدیل نیازمندیهای طراحی یا مهندسی به ویژگیهای قطعه یا محصول
- تبدیل ویژگیهای قطعه یا محصول به عملیات ساخت و تولید.
- تبدیل عملیات ساخت و تولید به عملیات خاص و كنترلهای آن.

چه وقت QFD ؟

در طراحی محصول جدید یا توسعه محصول قدیم می توان از QFD استفاده كرد. در توسعه محصول قدیم می توان نیاز مشتریان را معین كرد و سپس این نیاز ها با فرایند تولید طوری تركیب گردد تا مدیران تا مدیران قادر باشند با كمترین تغییر تكنولوژی ، بیشترین تاثیر را در ارضاء نیازهای مشتریان داشته باشند. در طراحی محصول سعی می شود محصول مطابق با نیاز مشتریان باشد تا رضایت آنها حاصل گردد.

نتایج حاصل از QFD

- مشتری مداری
- بهبود كیفیت مطابق آنچه كه خواسته مشتری است
- تشویق و گسترش كار گروهی
- كاهش قابل ملاحظه در هزینه های راه اندازی
- كاهش تغییرات در حین فرایند طراحی
- افزایش بهره وری، كیفیت و دانش مهندسی
- تغییرات كمتر مهندسی
- چرخه كوتاهتر محصول

 

مقالات مرتبط :
- سیستمهای اطلاعاتی کیفیت ( QIS )
- خدمات بهبود عملکرد و سیستمهای مدیریت کیفیت